Hvad er det for en sygdom?

Lichen sclerosus er en kronisk hudsygdom, der typisk starter med hvidlige forandringer omkring kønsdelene og endetarmsåbningen. Lichen sclerosus går ikke op i skeden, men er lokaliseret til clitoris, de små kønslæber og mellemkødet. Forandringerne giver ofte intens kløe, der er særligt udtalt om natten. Efterhånden bliver huden tynd og pergamentagtigt med små sprækker, der giver svie og smerter ved samleje. Der kan med tiden komme forsnævring af skedeindgangen, fordi vævet klistrer sammen. Sygdommen ses hyppigst hos midaldrende og ældre kvinder, men den kan også ses hos unge piger.  Man kender ikke årsagen, men den opfattes som autoimmun på linje med forhøjet eller nedsat stofskifte, gigtsygdom og kronisk tyktarmsbetændelse.

Diagnose og behandling

Diagnosen stilles ved en lille vævsprøve, som tages i lokalbedøvelse. Sygdommen kan ikke helbredes, men den kan behandles effektivt med en stærk steroidcreme, der påsmøres i et tyndt lag. (for eksempel Dermovat 0,05%). Du vil oftest få ordineret en 3 måneders kur med påsmøring 2 x dagligt den første måned, 1 x dagligt den næste måned og 2 x ugentligt den 3. måned. Herefter fortsættes med vedligeholdelse 1-2 gange om ugen ved sengetid. Behandlingen kan med fordel kombineres med en lokal hormonbehandling (Vagifem og Ovestin), der blødgør og forstærker de sarte slimhinder. Præparaterne er på recept.

Der er ikke videnskabeligt belæg for at behandle sygdommen med Mona Lisa laser.

Kontrol

Du vil få tid til kontrol efter 3-4 måneder. Her vil dine gener som oftest være fuldstændigt forsvundet og de hvidlige forandringer delvist tilbagedannet. Herefter afsluttes du typisk til årlig kontrol hos egen læge. Risikoen for at udvikle hudkræft er let forhøjet ved lichen sclerosus (< 5%). Det er derfor vigtigt, at du passer dine kontroller og at du henvender dig til egen læge ved forværring af gener.

Hvad kan jeg selv gøre?

Undgå at irritere huden omkring skedeindgangen. Lad være med at bruge sæbe og andet, der kan irritere. Brug løstsiddende tøj og undertøj. Anvend fed uparfumeret creme, for eksempel Dr. Warming Critical Care, der kan købes i håndkøb på Apoteket. Ved samleje er det vigtigt med et smøremiddel, for eksempel siliconebaseret glidecreme eller mandelolie. Gør det ondt ved samleje, kan man anvende lokalbedøvende gel med f.eks. Xylocain 15-20 minutter før samleje. Xylocain gel kan købes i håndkøb på apoteket.

www.lichensclerosus.dk